The project was launched in January 2025. Current publications on the project will be added shortly.
Preliminary work
Department of Work and Engineering Psychology (Institute of Psychology) at RWTH Aachen University
Klütsch, J., Böffel, C., Brüggen, N., Diemer, H., Heil, R., Nagel, S. K., Poppe, A., Rosenthal-von der Pütten, A. M., Schenk, A.-S. L., Schlittmeier, S. J., Schober, M., Selver, P., Wörz, F., & Würger, S. (2025). Soziale Einflussfaktoren als Chance und Risiko für die Privatheitsentscheidungen Adoleszenter (SoPrivAdo). Privacy Platform (Interdisciplinary Annual Conference) 2025. Fraunhofer ISI. https://doi.org/10.24406/publica-5446
Klütsch, J., Schwab, J., Böffel, C., Zimmermann, V., & Schlittmeier, S. J. (2024). Friend or phisher: how known senders and fear of missing out affect young adults' phishing susceptibility on social media. Humanities and Social Sciences Communications, 11(1), 1-14.
Klütsch, J., Haehn, L., Kreuder, A., Böffel, C., Frick, U., & Schlittmeier, S. J. (2025). InstaTrust or InstaTrap: How Relationships and Developmental Tasks Affect Young Adults’ Phishing Susceptibility on Instagram. International Journal of Human-Computer Studies, 103456. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2025.103456
Kreuder, A., Haehn, L., Klütsch, J., Schlittmeier, S. J., & Frick, U. (2023). „Cookies? Ich weiß nicht mal, was das ist.“–Online-Fokusgruppen zum Erleben und Verhalten von Adoleszenten im digitalen Raum. In M. Stolze et al. (Hrsg.), Proceedings of Mensch und Computer 2023 (S. 498-502). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3603555.3608570
Kreuder, A., Frick, U., Klütsch, J., Haehn, L., & Schlittmeier, S. J. (2024). The effect of aggressive group norms on young adults’ conformity behavior in WhatsApp chats: a vignette-based experiment. Scientific Reports, 14(1), 17231.
iTec - Chair Individual and Technology at RWTH Aachen University
Abrams, A. M. H., & Rosenthal-von der Pütten, A. M. (2020). I–C–E framework: Concepts for group dynamics research in human-robot interaction. International Journal of Social Robotics, 12, 1213–1229.
Rosenthal-von der Pütten, A. M., Lugrin, B., Steinhaeusser, S. C., & Klaas, L. (2020). Context matters! Identifying social context factors and assessing their relevance for a socially assistive robot. In T. Belpaeme et al. (Hrsg.), Companion of the 2020 ACM/IEEE international conference on human-robot interaction (S. 409-411). https://doi.org/10.1145/3371382.3378370
Rosenthal-von der Pütten, A. M., Hastall, M. R., Köcher, S., Meske, C., Heinrich, T., Labrenz, F., & Ocklenburg, S. (2019). “Likes” as social rewards: Their role in online social comparison and decisions to like other people's selfies. Computers in Human Behavior, 92, 76-86. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.017
JFF - Institute for Media Education in Research and Practice
Brüggen, N., & Schober, M. (2020). Erfahrungen von Kindern und Jugendlichen mit Self-Tracking im Freizeitsport. Explorative Studie im Rahmen des Projekts "Self-Tracking im Freizeitsport". München: StMUV.
Brüggen, N., & Wagner, U. (2017). Recht oder Verhandlungssache? Herausforderungen für die informationelle Selbstbestimmung aus der Perspektive von Jugendlichen. Informationelle Selbstbestimmung im digitalen Wandel, 131-146.
Schober, M., Lauber, A., Bruch, L., Herrmann, S., & Brüggen, N. (2022). Was ich like, kommt zu mir": Kompetenzen von Jugendlichen im Umgang mit algorithmischen Empfehlungssystemen: qualitative Studie des JFF-Institut für Medienpädagogik im Rahmen von "Digitales Deutschland". kopaed.
Schober, M., Berg, K., & Brüggen, N. (2023). KI als "Wunscherfüller"?: Kompetenzen von Kindern im Umgang mit algorithmischen Empfehlungssystemen – qualitative Studie des JFF-Institut für Medienpädagogik im Rahmen von "Digitales Deutschland". kopaed.